Komunální politika zblízka: aby vaše práce byla vidět

Komunální politika zblízka: aby vaše práce byla vidět

Jako komunální politička odvádíte jistě spoustu dobré práce. Pokud je ale pro občany neviditelná, mohou její výsledky přehlédnout a velmi jednoduše nabýt dojmu, že svoji práci neodvádíte dobře. Jak tedy dostat výsledky své práce do povědomí občanů?

Výsledky musí být vidět

Součástí práce každé političky je i sebeprezentace. Mnoho lidí nemá v povaze hovořit o svých úspěších, chválit se a vystavovat svou dobře odvedenou práci na odiv. Na to byste ale jako politička měla zapomenout. Práce političky, o které se neví, se v očích občanů vlastně nestala. 

Existuje mnoho způsobů, jak dát o sobě vědět. Využijte je všechny na maximum.

Političkou 24/7

Pokud jste političkou, mějte na paměti, že to lidé vědí, zejména pak v malém městě či obci, kde neexistuje žádná anonymita. Vždy je tak dobré přistupovat ke všemu s rozvahou. Sebeprezentace není jen o diskuzi s občany. Občané si všímají nejen vašich projevů na zastupitelstvu, ale také na různých kulturních akcích či při volnočasových aktivitách, což je dobré zohlednit ve svém počínání.

Vždy platí, že byste měla k občanům přistupovat s úctou, vyslechnout si jejich názory, a ačkoli s nimi třeba nesouhlasíte, vyjádřit pochopení. Občanům je dobré vysvětlovat své postoje a pohnutky a předložit jim své argumenty k diskuzi. Není však dobré je soudit za odlišný postoj či názor. Vyjádřit pochopení pro oponenta v diskuzi umí jen málokdo a lidé to jistě ocení. Minimálně si otevřete dveře k tomu, abyste mohla předestřít své argumenty a návrhy řešení problémů. Zanecháte v občanech dojem, že jste otevřená diskuzi.

Běžná interakce s občany v obci, kde žijete, je základním prvkem sebeprezentace každé političky.

Mocná síla internetu

V dnešní digitální době má politička nepřeberné množství možností, jak o sobě dát vědět. Na internetu se dozvíte všechno – i to, co byste bývala nepotřebovala vědět. Využijte ho ve svůj prospěch. Můžete do jisté míry ovlivnit, co o vás budou psát média, navíc ale můžete vytvářet svůj kvalitní obsah, a oslovit tak nejen své stávající voliče, ale i ostatní, kteří si na vás mohou utvořit názor.

Webové stránky obce

Webové stránky obce jsou často primárním zdrojem informací pro občany. Pokud chtějí vědět, co se v obci děje, zavítají nejčastěji tam. Webové stránky by měly být nejen přehledné, ale zejména aktuální. Občané by se na nich měli dozvědět nejen to, co se v obci chystá, ale také to, co se podařilo, jak se obec rozvíjí a jaké jsou možnosti zapojení. Jako komunální politička máte jedinečnou šanci ovlivnit, jak bude webová prezentace obce vypadat, jak bude uživatelsky přívětivá pro občany a jaký bude její obsah. Máte šanci dát občanům vědět, co se v obci povedlo, tak ji využijte.

Radniční periodika

Podobu radničních periodik stanovuje obec, která také řeší jejich obsah. Jako politička můžete upozorňovat na témata, o kterých by se mělo psát. Stejně tak můžete sama utvářet jejich obsah v podobě různých rozvah, sloupků či veřejných výzev k zapojení občanů. Radniční periodika jsou ideálním prostorem pro zveřejnění úspěšně realizovaných projektů a aktualit. Nebojte se přijít s vlastním nápadem, co by se v nich mělo objevit a mluvit o úspěších, o kterých by měli občané vědět. 


Sociální sítě

Sociální sítě jsou v dnešní době prostorem plným možností pro prezentaci práce politiků. Občané na nich nejen diskutují, ale také přinášejí zajímavá témata. Využijte sítě ve svůj prospěch. K prezentaci úspěchů můžete využít profil dané obce, svůj osobní profil či svůj profil politický. Politický profil se vyplatí zejména v případě, že nechcete míchat svou politickou práci s osobním životem a chcete si ponechat jistou dávku soukromí, ačkoli jeho části jste se již vzdala při vstupu do politiky.

Facebook, Twitter, Instagram, TikTok?

Každá sociální síť má svoje specifika a také potenciál, který můžete využít. Pokud chcete předejít bezpečnostním hrozbám, raději rovnou zapomeňte na TikTok, který sice nabízí přístup k mladší generaci poměrně zajímavým způsobem, nicméně nestojí za to, abyste mu dala přístup k významným informačním systémům. 

Mladší generaci uživatelů můžete oslovit skrze Instagram. Ten má v současné době více než 200 milionů aktivních uživatelů, což je 15x více než Facebook a 20x více než Twitter.

Pokud máte rádi fotografování a tvorbu videí, Instagram je pro vás tou správnou volbou. Je sice zaměřený na vizuální obsah, fotografie či video je ale někdy více než tisíc slov. Proč tedy nenatočit zajímavé video o úspěšném projektu nebo nesdílet fotografie nové květinové výzdoby obce? 

Starý dobrý Facebook

Ačkoli mezi mladšími uživateli není příliš populární, pro politickou prezentaci je ideální. Na Facebooku můžete snadno prezentovat výsledky své práce v podobě delších příspěvků. Můžete na něj umisťovat odkazy na zveřejněné články, plakáty s pozvánkami na místní akce, ale i své politické postoje a názory, které mohou být počátkem zajímavé diskuze.

Pokud se rozhodnete na Facebooku diskutovat s občany, pamatujte na to, že to, co napíšete na sociální sítě, píšete veřejně a na váš příspěvek může kdykoli kdokoli reagovat. Svá slova tedy několikrát zvažte, než se rozhodnete příspěvek zveřejnit. Pokud s někým diskutujete, vaše diskuze má další tisíce diváků, kteří se do diskuze sice nemusí zapojit, ale na základě vašich odpovědí si na vás utvářejí názor. Reagovat impulzivně se v tomto případě leckdy nevyplatí.

Otevřel si Twitter, chodili mu tam novináři

I přesto, že Twitter je ve světě velice populární, k českým uživatelům si hledá cestu jen velice pozvolna. Ani tak byste na něj ale neměla zapomínat. Twitter je sociální síť, na které novináři hledají témata, o kterých budou psát, a která je plná politického obsahu. Okruh uživatelů můžete rozšiřovat nejen svými příspěvky, ale také zapojením se do různých diskuzí. Pokud jste z malé obce, mnoho uživatelů z vašeho okolí na Twitteru nejspíše nenajdete. Nikdy ale není dost brzy na to začít si budovat svou politickou identitu, kdo ví, v jakém patře politiky se jednou ocitnete.

Přímá interakce s novináři

Povedl se vám zajímavý projekt? Chtěla byste zveřejnit svůj názor na nějakou problematiku? Nikdy není na škodu oslovit místní média. Pokud je téma zaujme, máte vyhráno. Pokud je však nezaujme, ještě jste neprohrála. Vždy je možné jim za otištění vašeho příspěvku ve formě inzerce zaplatit, a oslovit tak poměrně vysoké procento občanů. 

Prezentace jako součást politické práce

Ať už pracujete na čemkoli, nezapomínejte na to, aby se o vašem snažení a výsledcích dozvěděli občané. Pokud svou prezentaci podceníte, může vás to stát nejen dobrou pověst zastupitelky pracující pro obec, ale i mandát v dalším volebním období. Pro leckterou zastupitelku se může jednat o vystoupení z komfortní zóny, ale věřte, že se z dlouhodobého hlediska vyplatí.

Další články

Přejít na všechny články